OVER GRIET

BIO

De Belgische sopraan Griet De Geyter verloor haar hart aan vocale barokmuziek. Enkele van haar meest dierbare projecten waren een video-opname van Bachs Mattheuspassie met de Nederlandse Bachvereniging voor www.allofbach.com, de operaproductie Dido & Acis met The Ministry of Operatic Affairs en projecten met il Gardellino, Collegium Vocale Gent, De Nederlandse Bachvereniging, Collegium Marianum, Le Poème Harmonique en BachPlus. Ze werkte met dirigenten als Philippe Herreweghe, Vladimir Ashkenazy, Paul Dombrecht, Bart Van Reyn, Richard Egarr, Bart Naessens, Václav Luks en Jos van Veldhoven.

Als soliste is Griet thuis in alle grote werken uit het oratorium- en orkestrepertoire: passies en cantates van Bach, missen van Mozart, symfoniën van Mahler, Händels Messiah, Solveig in Griegs Peer Gynt, en de grote werken van Mendelssohn, Pergolesi, Boccherini, Vivaldi en Fauré. Op de opera scène voelt Griet zich op haar best in Mozart (Pamina, 1e Dame, Ilia, Susanna), , Händel (Morgana, Cleopatra) , Vivaldi (Bajazet), Purcell (Belinda) en Donizetti (Adina).

Met haar broer, klarinettist Rik De Geyter, en pianist Nicolas Callot maakte ze als trio M E L E A S in 2017 een video-opname van Mahlers Das Himmlische Leben, met als volgend project een Schubertiade op historische instrumenten. Griets samenwerking met het klavierduo Zeitspiel (Nicolas Callot & Bart Rodyns) resulteerde eind 2019 in een live-opname van Clara’s heart, een concertprogramma rond Clara Schumann, digitaal uitgebracht bij Warner Classics/Klara.

Griet De Geyter heeft een grote discografie met verschillende ensembles. Haar solo cd Stille Klagen met Duitse barokmuziek voor sopraan en barokorkest – il Gardellino - verscheen in 2020 bij het label Passacaille. Bij het label Brilliant Classics verschijnt dit jaar een nieuwe cd met het Schubertiade-programma van M E L E A S.

Na masterdiploma’s zang en blokfluit aan het Lemmensinstituut in Leuven startte ze aan de Nederlandse Opera Academie. In 2007 studeerde ze ‘magna cum laude’ af aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar ze ook de ‘Ruim Baan Voor Talent’-prijs ontving om verder te studeren bij Jard van Nes en Margreet Honig. Ze volgde liedmasterclasses bij onder andere Jozef De Beenhouwer, Rudolf Jansen, Christian Gerhaher, Udo Reinemann, Petteri Salomaa en Françoise Pollet.
 

Griet aan het woord: 

Al op jonge leeftijd hield ik van zingen en was erg geïnteresseerd in de verscheidenheid aan muzikale genres en mogelijkheden van de stem.

Na mijn studies klassieke zang, lied  en opera bleef ik zoeken naar nieuw repertoire, mijn vocale flexibiliteit en muzikaliteit verruimend. 

Vandaag concerteer ik met verschillende orkesten en dirigenten in Europa, waarbij ik solo-partijen zing in allerlei oratoria, opera's en cantates.

Een groot deel van mijn praktijk- en concertwerk is bestaat uit het oevre van J.S.Bach, zijn tijdgenoten en voorgangers. Ik hou ervan hoe Bach me elke dag uitdaagt, zowel qua muzikaliteit als flexibiliteit van de stem. Ik heb veel samengewerkt met Bach-experts als Jos van Veldhoven, Philippe Herreweghe, Dorothée Mields en Peter Kooij die me leerden hoe ik Bachs muziek kon verkennen en uitvoeren.

Een andere muzikale liefde van mij is het liedrepertoire, met Duitse en Franse liederen bovenaan mijn favoriete lijst. Dit seizoen tour ik, samen met Nicolas Callot (piano) en Bart Rodyns (harmonium), met een programma rond de onnavolgbare Clara Schumann en een nieuw programma met Franse liederen en chanson.

En weet je wat? Ik vind het heerlijk om cd-opnames te maken. Het intieme en gedetailleerde proces is altijd een groot feest voor mij. Daarom vind je mij op veel cd's en video's online en kijk ik enorm uit naar mijn eerste solo-cd die in september 2020 uitkomt! 

 

Hieronder vind je mijn CV met meer informatie.

 

Ik wens u veel plezier bij het lezen en luisteren

en hoop dat we elkaar ook live zullen ontmoeten!

 

Hartelijke groeten,

Griet